вівторок, 9 січня 2024 р.

2024 – рік Сергія Параджанова

 

9 січня 2024 року виповнюється 100-річчя з дня народження кінорежисера, сценариста, митця Сергія Параджанова (вірм. Սարգիս Հովսեփի Փարաջանյան Саркіс Говсепі Параджанян; 9 січня 1924, Тбілісі, ЗРФСР — 20 липня 1990, Єреван, Вірменська РСР, СРСР).

Сергія Параджанов - творець всесвітньо відомої кінострічки "Тіні забутих предків" за однойменною повістю Михайла Коцюбинського та сповненого поетики фільму "Колір гранату". Зазнавши політичного переслідування і пройшовши випробування радянськими таборами, режисер подарував світу й інші видатні роботи – "Легенда про Сурамську фортецю" та "Ашик-Керіб".

Фільм «вірменина, який народився у Тбілісі», — так про себе розповідав сам Параджанов, «Тіні забутих предків», став не лише «візитівкою» українського кіно, а й дав поштовх публічному оприлюдненню позиції незгодних з арештами в Україні шістдесятників.


                                      Іван Миколайчук та Лариса Кадочникова  у фільмі Сергія Параджанова «Тіні забутих предків»

Саме прем’єра цієї стрічки в кінотеатрі «Україна» увійшла не лише в історію кінематографа, а й історію України, яка лише торувала шлях до Незалежності.

«У нас велике свято, але й велике горе. В Україні почалися арешти творчої молоді», — заявив у залі кінотеатру тоді Іван Дзюба.

Його намагались заглушити сиреною…

Картина «Тіні забутих предків» отримала 29 міжнародних нагород, 24 Гран-прі міжнародних фестивалів, а за кількістю призів увійшла до Книги рекордів Гіннесса.

«Україна — це моя батьківщина, це моя друга батьківщина. Там я створив свій перший шедевр „Тіні забутих предків“, там я став генієм, там у мене народився син. Україна мені подарувала все, і Україна мене погубила», — говорив художник і режисер про Україну.

Він помер у Єревані 20 липня 1990 року. Тоді йому надали звання народного артиста УРСР (посмертно), а за рік — 1991 й Державну премію України імені Тараса Шевченка.

За рішенням ЮНЕСКО, 2024 рік – рік Сергія Параджанова.

 


Немає коментарів:

Дописати коментар